FAQ

OFTE STILTE SPØRSMÅL

Her finner du en oversikt over de mest spurte spørsmål som kommer inn til kundeservice. Her kan du kanskje finne svaret ditt med en gang, slik at du slipper å vente på svar i telefonen eller på mail.

FINNER DU IKKE SVARET DU LETER ETTER, TA KONTAKT MED KUNDESERVICE HER.

ALLVÆRSPUTER

Allværsputene mine er ikke vanntette.

Svar: Allværsputene skal ikke være vanntette, de har et hurtigdrenerende skum slik at vannet raskest mulig skal renne gjennom puten og tørke fort. Disse putene kan tette seg av pollen og skitt, hvis ikke de spyles av innimellom. Disse må i motsetning til Olefin utendørstekstil, ikke impregneres.

VIKTIG INFO OM ALLVÆRSPUTER

Putene er allværsputer som er laget for å stå ute gjennom hele sesongen.
Putene er ikke vanntette, men er konstruert slik at vannet renner rundt og gjennom skumkjernen
(fast dry foam). De tørker raskere enn tradisjonelle hagemøbleputer. Vi kan ikke love at putene vil
være tørre innen et gitt tidsrom da dette vil avhenge av flere ytre påvirkninger som sol, vind,
temperatur og naturligvis hvor mye det har regnet. Dersom det har regnet veldig mye kan det hjelpe å sette putene på høykant slik at vannet renner
raskere ut.

Det er også viktig å merke seg at dersom man setter seg i putene før den er tørket, så vil vannet
trekke inn i skumkjernen som en svamp – og putene vil bruke mye lengre tid på å tørke.
Dersom putene ikke tørker raskt nok i forhold til hva dere ønsker, anbefaler vi at dere bruker et
hagemøbeltrekk eller oppbevarer dem innendørs når de ikke er i bruk.

Etter hvert som putene blir brukt vil det naturlig kunne danne seg en liten neddypning på puter som
blir mest brukt. Ved regn vil det da kunne legge seg ekstra vann her. Vi anbefaler etter ekstra sterkt
regn, at dette vannet blir fjernet fra puten slik at den tørker raskere.

Det er viktig at putene er rene. Pollen og annet støv kan endre tekstilens egenskaper. Dette er ikke
farlig for putene, men kan medføre at de tar lengre tid for å tørke.

Merk at enkelte såper /vaskemidler har den samme effekten – f.eks bilvask som ofte inneholder
voks. Dersom putene får voks på seg, så vil voksen i dette middelet tette puten.

Ekstrem varme kan også føre til endring og forringelse av tekstilet. Ekstremvær med svært høye
temperaturer på varme plasser kan svi eller smelte tekstilet. Eksempel på en ekstrem varm plass er
en lun krok med mørk farge på vegg bak mørke møbler. Her kan det være lurt å ta inn putene når de ikke er i bruk, slik at de ikke skal ta skade av varmen.

LEVERING

Hvor finner jeg leveringsbetingelsene?

Svar: Kjøpsvilkår

Hvor er varen min?

Svar: Gå inn på «sjekk leveranse» eller logg inn på min side og følg ordren der.

Hva innebærer levering «Helt hjem»?

Svar: Varene leveres til dør på gateplan eller første hindring. Dette forutsetter vei med fremkommelighet for lastebil fram til ytterdør. Ved levering til steder uten veiforbindelse leveres til varene nærmeste kai eller sted med veiforbindelse. Pakken må signeres for og det må vises identifikasjon ved signering. Kjøper må selv håndtere produktemballasje og blir ikke tatt med videre av transportøren. Husk å se på varenes mål at de får plass på stedet du har valgt og i trapper og dører.

Jeg har ikke sporingsnummer på varen min

Svar: Ta kontakt med kundeservice

Kan jeg bestille bærehjelp ved levering?

Svar: Bærehjelp kan bestilles, ta kontakt med kundeservice, slik at de kan legge det inn på ordren din. Bærehjelp 1 mann 500,- og 2 mann 800,-

VEDLIKEHOLD

Hvordan oppbevare hagemøblene?

Svar: Vedlikeholdsguide

Hvordan behandle Olefin hageputer?

Svar: Vedlikeholdsguide

Hvordan behandle allværstekstil puter?

Svar: Vedlikeholdsguide

KUNDEKLUBB

Hvor melder jeg meg inn i kundeklubben?

Svar: Kundeklubbinnmelding

NAVIGERING PÅ NETTSIDEN

Hvor finner jeg mål på produktene?

Svar: Under alle produktene ligger det flere faner du kan klikke deg inn på, under fanen Produktinfo, finner du mål, tekstil, farge og materialer.

REKLAMASJONER

Hvordan reklamerer jeg på en vare?

Svar: Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år. Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og varen ikke er levert. Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende krav direkte til kredittyter (kredittkortselskapet).8 Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post, telefaks eller brev).