FULLSTENDIG KAOS I VERDENSMARKEDET

29. april 2021

 

Hele verden er forsinket

Kjære kunder! Vi er midt inni en krevende tid som har hatt store konsekvenser for altfor mange. De fleste bedrifter møter store utfordringer og motstand, og tilstanden i verdensmarkedet er kritisk. Som et resultat av corona har fraktprisene skutt til værs, og det er stor mangel på containere. I kombinasjon med at vi handler mer enn før blir dette veldig kaotisk. De fleste varer kommer fra Østen, og blir transportert over havet. Vi opplever derfor en ustabilitet i verdensmarkedet som ikke ligner sidestykket i moderne historie. Som om det ikke var kaotisk nok, ble det jammen satt en propp i Suezkanalen som gjør at problemene har vokst seg enda større. Det kan best beskrives som fullstendig kaos, og hele verden er rett og slett forsinket.

 

 

Aldri før har vi opplevd en tilsvarende situasjon

Greencarrier opplyser om markedssitausjonen, og sier at: «Vi har i nyere tid aldri opplevd en tilsvarende situasjon, og det spesielle er hvor raskt endringen i markedet fikk utslag på både pris, kapasitet og kvalitet». Videre har rederiene verden om sendt ut varsler om at situasjonen er ventet å vedvare ut 2021, og kanskje lengre. På hvilket tidspunkt det vil løsne opp er umulig å forutsi. Per i dag er tilgangen på containere svært lav, hovedhavnene er overbelastede, og det er svært mange skip som venter på å legge til ved havnene for å få lasten videre. På toppen av dette handler vi som forbrukere 4-6 ganger mer enn før på verdensbasis, og etterspørselen er derfor stor. Dermed står de fleste bedrifter særdeles vanskelig stilt for tiden når det gjelder leveranser og frakt.

 

Varene kommer fortsatt frem!

For bedrifter som Oakland medfører dette at det er mye vanskeligere å planlegge, og vi får ikke alltid inn varene slik det er avtalt og planlagt. I tillegg er det også vanskeligere å få transport, og det er dyrere både å produsere og frakte varer. Vi har heldigvis mye på lager, og vi har varer på vei inn hele tiden. Derfor leverer vi fortløpende, og vi har kontroll til tross for at vi opplever mange flere forsinkelser enn vi er vant til. Som kunder kan dere derfor være trygge på at dere får det dere bestiller, og når det dukker opp uforutsette forsinkelser vil vi informere om dette. På «Min Side» finner du siste oppdaterte informasjon om dine ordrer. Vi jobber nå med å gjøre informasjonen der enda bedre. Oakland opplever en eventyrlig vekst. Kundene våre liker både varene og konseptet vårt. Dermed har kundesenteret mye å gjøre, og det må forventes litt svartid.